Waar is dat personeel gebleven?

januari 28, 2022

Jaap van Baal, DHL Region HUB Manager Amsterdam

Jaap van Baal is nog niet zo lang Region Hub Manager bij DHL in Westpoort. Maar wat hij de afgelopen twee jaar in de logistiek meemaakte was bepaald uitzonderlijk. “Vanaf 2020 bij de start van de eerste lockdown werd het voor ons echt een gekkenhuis. De e-commercemarkt ontplofte zowat. Ongekende aantallen kregen wij te verwerken en met ons de hele branche.”

Opvallende observatie van Jaap: bij de eerste lockdown was het werven van extra personeel geen probleem. Vooral vanuit de horeca heeft de logistieke branche in die tijd veel aanbod gekregen. Daardoor kon ook DHL de enorme aantallen aan pakketten wel aan.

In Nederland heeft DHL 14 grote regiohubs waaronder de vestiging in Westpoort. Verspreid over het land zijn er ook nog 138 city hubs, van waaruit de last-mile-distributie naar huisadressen plaatsvindt. De groei in e-commerce was al hoog, maar door covid werd die nog eens versterkt. Nieuwbouwplannen werden aanzienlijk versneld.
Dat bleef zo tot aan de zomer van 2021. Toen de lockdown werd opgeheven stabiliseerde de groei, maar van krimp was geen sprake.
Jaap vertelt: “Vrijwel direct merkten we dat het moeilijker werd personeel te vinden. Iedereen had weer volop personeel nodig. En dat is eigenlijk tot nu toe zo gebleven. En wij zien de arbeidsmarkt nog steeds krapper worden. Veel bedrijven concurreren op een markt die behoorlijk overspannen is.”

Na de stabilisatie volgde weer de piek van de afgelopen feestdagen, en die was erg pittig. “Wij hadden op de vestigingen behoorlijk veel moeite om het enorme aanbod af te handelen. Je kan in de shifts de werktijd wel een uurtje oprekken, maar erg veel ruimte heb je daar niet in. Dat mag niet ten koste van de mensen gaan.

Wat hem in die periode wel is gebleken, is de enorme veerkracht van de sector. Die is in staat gebleken om in korte tijd een exponentiele groei te realiseren. De pakketsector heeft wat dat betreft een extreme stresstest met succes doorstaan. “Maar het aanpassingsproces is echt niet gemakkelijk geweest! Met enorme creativiteit zijn wij door deze fase heen gekomen,” verzekert Jaap ons. “De grootste logistieke problemen doen zich nu wel elders in de supply chain voor, bijvoorbeeld in China, waar het een en ander stagneert.”

Het is volgens Jaap waar dat de pandemie doorbraken heeft helpen forceren op het gebied van automatisering. Op de eigen Customer Service afdeling van DHL is de robotisering in een stroomversnelling gekomen. Ook onze volautomatische sorteerinstallaties verwerken duizenden pakketten per uur, maar aan het begin en einde van het proces is er nog sprake van mensenwerk. “Verdere baanbrekende automatiseringsoplossingen met robots gaan in de operatie zeker komen, maar die zijn nu nog in de pilotfase.”

“Wat wij wel geleerd hebben is de kunst van snelle opschaling. Het was altijd al zo dat als er een sneeuwwaarschuwing komt van het KNMI, de mensen massaal online gaan bestellen. Dan weten wij dat het binnen twee dagen flink drukker wordt. Maar deze reactie is nog veel verder versterkt door de lockdowns. Wij hebben meegemaakt dat twee uur na afkondiging van een lockdown er al een golf van goederen op ons afkwam.”

Een stabilisering van de groei heeft nu wel weer ingezet. Jaap ziet dat de onlinehandel communicerende vaten vormt met de winkelstraten. Zodra ‘de Kalverstraat’ open is merkt hij dat in zijn goederenstroom. De toekomst ziet hij in omni-channeling: de combinatie van fysiek en online winkelen. Daar stellen veel winkels zich nu op in.
Jaap: “Wij zien dat e-commerce nog veel groeiruimte heeft. Dat zie je aan de vele nieuwe bedrijven die in de sector duiken. Maar tegelijk wordt met wisselende volumes onderstreept dat de mensen nog steeds behoefte hebben om ook met z’n allen gezellig door de winkelstraat te wandelen.”