Je mag ons ook bellen!

januari 28, 2022

Leon van Amerongen, directeur Spliethoff Agency & Forwarding

“De onduidelijkheid over het verdere verloop van Covid is het ergste,” zegt Leon van Amerongen, directeur van Spliethoff Agency & Forwarding. “Het is nu allemaal een beetje vaag, hè? Wij hebben in Westpoort best een ruim kantoor dus er viel wel wat te regelen. De afdelingen hebben allemaal rond de lockdown zelf met hun mensen overlegd hoe dat moet. Van ons 300 man personeel op de locatie Westpoort werken velen nu uiteindelijk toch vooral vanaf huis. Dat was in het begin behoorlijk wennen en behelpen. Maar het bleek efficiënter voor de kinderen en de scholen enzovoorts.”
Voor Leon is wel duidelijk dat onder druk van de omstandigheden er erg veel technisch mogelijk is geworden. “Er blijkt best veel te kunnen worden geautomatiseerd. Daar staan zelf wij wel eens versteld van.”

“Maar vooral het sociale wordt daarbij gemist,” merkt Van Amerongen op in zijn omgeving. “Op het werk praat je over de handel, maar ook over voetbal en dergelijke. Als er wat spanning is, neem je er thuis afstand van. De hele dag thuis bij de vrouw is dan misschien niet altijd optimaal,” zegt Leon met een luide lach. “Want ’s avonds zit je toch weer samen op de bank.”

Het Spliethoff concern is eigenaar van een vloot van 50 multipurpose vaartuigen, variërend van 12,000 tot 23,000 ton draagvermogen (DWT), allen varend onder de Nederlandse vlag. Met de pandemie was het lang niet altijd mogelijk om wereldwijd de bemanningen efficiënt volgens schema af te lossen. In Europa en Amerika ging dat nog wel redelijk, maar in andere delen van de wereld lukte het zeker niet overal.
Leon ziet dat het met de scheepvaart intussen weer goed gaat. Er wordt weer geld verdiend, zegt hij.
Hoe ziet hij de logistiek in de toekomst? “Er wordt ontzettend veel online gewinkeld. Een wasmachine of een nieuw paar schoenen wordt binnen de kortste keren aan de deur bezorgd. Weinigen realiseren zich welke wereld daarachter schuilgaat. Wij staan als internationaal shipping bedrijf midden in dat proces.”
De supply chains welke dit mogelijk maken worden juist in deze tijden van crisis snel verder geperfectioneerd. “Op dit gebied vinden revolutionaire ontwikkelingen plaats, neemt Leon waar. “Als je het nu leuk vindt of niet, er gaat nog veel meer in de toekomst veranderen in ons logistieke vak. En daarmee ook in onze wereld.”

Wat Leon jammer vindt, is het verdwijnen van het menselijke element. Zo zien hij het vak van de Expediteurs verdwijnen. Dat zijn de mensen die traditioneel in de rol van tussenpersoon zitten in het transport. Dat is spijtig. Want het is ook weleens lekker om de telefoon te pakken. Leon voorspelt dat de tijd nog komt dat men in de promotie en marketing zal zeggen: ‘Bij ons mag je ook bellen.’